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Papiers et notes de recherches

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Association between active commuting and incident cardiovascular disease, cancer, and mortality: prospective cohort study

Auteurs

Carlos A Celis-Morales, research associate1,  Donald M Lyall, research associate2Paul Welsh, senior lecturer1,  Jana Anderson, research associate2,  Lewis Steell, postgraduate student1,  Yibing Guo, postgraduate student1,  Reno Maldonado, postgraduate student1,  Daniel F Mackay, reader2,  Jill P Pell, professor2,  Naveed Sattar, professor1,  Jason M R Gill, reader1

Résumé

Objective : To investigate the association between active commuting and incident cardiovascular disease (CVD), cancer, and all cause mortality.

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Dutch Cycling: Quantifying the Health and Related Economic Benefits

Résumé

The Netherlands is well known for their high bicycle use. We used the Health Economic Assessment Tool and life table calculations to quantify the population-level health benefits from Dutch cycling levels. Cycling prevents about 6500 deaths each year, and Dutch people have half-a-year-longer life expectancy because of cycling. These health benefits correspond to more than 3% of the Dutch gross domestic product. Our study confirmed that investments in bicycle-promoting policies (e.g., improved bicycle infrastructure and facilities) will likely yield a high cost–benefit ratio in the long term.

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All-cause mortality associated with physical activity during leisure time, work, sports, and cycling to work

Résumé

Background: Physical activity is associated with low mortality in men, but little is known about the association in women, different age groups, and everyday activity.

Objective: To evaluate the relationship between levels of physical activity during work, leisure time, cycling to work, and sports participation and all-cause mortality.

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Méthodologie d'évaluation du partage spatiotemporel de la rue

Résumé

De plus en plus de documents de planification, au Québec et ailleurs, contiennent des objectifs relatifs à l'amélioration du partage de la rue entre ses divers usagers : piétons, cyclistes, usagers du transport collectif, automobilistes, notamment. Plusieurs démarches visent également à rétablir un équilibre entre les différentes dimensions de la rue : la rue comme lien, c'est-à-dire comme espace dédié à la mobilité, mais aussi la rue comme lieu, c'est-à-dire comme espace d’activités, ainsi que la rue comme espace accueillant des fonctions environnementales.

La présente thèse propose un cadre d’analyse ainsi que des méthodes de mesure et d’évaluation du partage de la rue en milieu urbain. Les méthodes et indicateurs présentés sont élaborés à l’aide d’une approche automatisée basée sur de grands ensembles de données géoréférencées et appliqués à l’échelle d’un territoire d’étude composé de 11 arrondissements montréalais. Les indicateurs ainsi développés sont ensuite appliqués à des scénarios alternatifs de partage de la rue afin d’évaluer leur potentiel de suivi des interventions de réallocation de l’espace de la rue.

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Le prix de l'inactivité

Mesurer l’incidence considérable du sport, de l’activité physique et des loisirs au Canada

Auteurs

L’institut canadien de la recherche sur la condition physique et le mode de vie, L’Association canadienne des parcs et loisirs.
 

Résumé

Il y a une crise d’inactivité au Canada.

Approximativement la moitié (51 %) des adultes canadiens (de 18 à 79 ans) et 72 % des enfants et des adolescents (de 5 à 17 ans) ne sont pas suffisamment actifs et ne respectent pas les lignes directrices recommandées de l’activité physique. Ces niveaux modérés à élevés d’inactivité physique sont restés obstinément inchangés au cours des dernières décennies. En outre, les occasions de faire de l’activité physique et les taux de participation ne sont pas les mêmes pour tous les Canadiens. Elles fluctuent significativement selon le genre, l’âge, l’emplacement géographique, le handicap et la race/culture. Le Canada n'est pas seul dans cette situation. L’inactivité physique est un problème mondial et l’un des quatre principaux facteurs de risque de décès au monde. Par exemple, l’inactivité physique dans 168 pays se chiffrait à approximativement 28 % en 2016 et ce pourcentage n'a pas changé significativement depuis 2001.

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A National Investigation on the Impacts of Lane width on Traffic Safety

Narrowing Travel Lanes as an Opportunity to Promote Biking and Pedestrian Facilities Within the Existing Roadway Infrastructure

Auteurs

Principal Investigator

Shima Hamidi, PhD, Bloomberg Assistant Professor of American Health and Director of the Center for Climate-Smart Transportation (CCST)

Co-Principal Investigator

Reid Ewing, PhD, Distinguished Professor of City and Metropolitan Planning and Distinguished Chair for Resilient Places at the University of Utah

Johns Hopkins - Bloomberg School of Public Health
 

Résumé

This project is one of the first and the most comprehensive efforts to date to address a long overdue built environmental challenge to health: the lack of conclusive quantitative evidence on the effects of lane width on safety which has led to unnecessarily wide travel lanes that are designed to accommodate fast and convenient driving.

This national study investigates the feasibility of narrowing vehicle lanes as the easiest and most cost-effective way to accommodate better sidewalk and bike lane facilities within the existing roadway infrastructure. The study asks whether, and to what extent, we can narrow existing vehicle lanes (for different road classifications) without adverselyimpacting traffic safety.

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Decline in Independent Activity as a Cause of Decline in Children’s Mental Well-being: Summary of the Evidence

Résumé

It is no secret that rates of anxiety and depression among school-aged children and teens in the US are at an all-time high. Recognizing this, the American Academy of Pediatrics, American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, and Children’s Hospital Association issued, in 2021, a joint statement to the Biden administration that child and adolescent mental health be declared a “national emergency.”

“Our thesis is that a primary cause of the rise in mental disorders is a decline over decades in opportunities for children & teens to play, roam, & engage in other activities independent of direct oversight & control by adults.”

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A Cost Benefit Analysis of an Active Travel Intervention with Health and Carbon Emission Reduction Benefits

Auteurs

  •  Ralph Chapman, Michael Keal, Philippa Howden-Chapman, Mark GramsKaren WittenEdward Randa, Alistair Woodward

Résumé

Active travel (walking and cycling) is beneficial for people’s health and has many co-benefits, such as reducing motor vehicle congestion and pollution in urban areas. There have been few robust evaluations of active travel, and very few studies have valued health and emissions outcomes. The ACTIVE before-and-after quasi-experimental study estimated the net benefits of health and other outcomes from New Zealand’s Model Communities Programme using an empirical analysis comparing two intervention cities with two control cities. The Programme funded investment in cycle paths, other walking and cycling facilities, cycle parking, ‘shared spaces’, media campaigns and events, such as ‘Share the Road’, and cycle-skills training. Using the modified Integrated Transport and Health Impacts Model, the Programme’s net economic benefits were estimated from the changes in use of active travel modes. Annual benefits for health in the intervention cities were estimated at 34.4 disability-adjusted life years (DALYs) and two lives saved due to reductions in cardiac disease, diabetes, cancer, and respiratory disease. Reductions in transport-related carbon emissions were also estimated and valued. Using a discount rate of 3.5%, the estimated benefit/cost ratio was 11:1 and was robust to sensitivity testing. It is concluded that when concerted investment is made in active travel in a city, there is likely to be a measurable, positive return on investment.

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Évolution du nombre de piétons et d’occupants de véhicules blessés aux intersections à la suite de l’implantation de mesures d’apaisement de la circulation à Montréal

Auteurs

  •  Cândido, Ronaldo Lauriano, 

Directeurs

  • Morency, Patrick, Kestens, Yan

Résumé

Au cours des dernières années, l’implantation de mesures d’apaisement de la circulation gagne en «popularité» à Montréal; cependant aucune étude n’a été réalisée afin d’estimer l’effet de ces interventions sur la variation du nombre de blessés de la route à Montréal. Objectif : Estimer l’association entre l’implantation de mesures d’apaisement de la circulation du type saillies de trottoir et dos-d’âne et la variation annuelle du nombre de piétons et d’occupants de véhicules blessés aux intersections de quatre arrondissements de la Ville de Montréal de 2000 à 2014. Méthode : Le devis est longitudinal du type avant-après avec groupe contrôle. Les données sur les mesures d’apaisement de la circulation ont été collectées auprès de professionnels de 4 arrondissements de l’île de Montréal et leur implantation a été validée en utilisant Google Street View – Time Machine...

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